Undervisningsplanens pkt. 4.7 fastsætter følgende om ”Egne holdninger og egen adfærd”:
- Eleven skal kende betydningen af egne holdninger og egen adfærd.
- Eleven skal lære at udvise hensynsfuld adfærd over for andre trafikanter for derigennem at medvirke til en hensigtsmæssig og sikkerhedsmæssig forsvarlig afvikling af trafikken.
- Eleven skal endvidere lære at udvise en defensiv færdselsadfærd for derved at minimere risikoen for ulykker og af hensyn til miljøet.
- Eleven skal have viden om, at der i visse færdselssituationer kan forekomme risikoblindhed.
Undervisningsplanens pkt. 4.7.1 fastsætter følgende om ”Holdninger”:
- Man skal være positiv og hjælpsom, selv når andre trafikanter begår fejl i trafikken.
- Man skal være særlig hjælpsom og hensynsfuld ved passage af vejarbejde.
- Man skal være særlig hjælpsom og hensynsfuld over for køretøjer under udrykning.
- Man skal være forstående over for andre trafikanters vanskeligheder i trafikken (fx manglende stedkendskab).
- Man skal være forstående over for andre trafikanters manglende rutine som fører.
- Man skal være forstående over for andre trafikanters ønske om at komme hurtigere eller langsommere frem i trafikken end en selv.
- Man skal være forstående over for, at andre – især ældre – trafikanter udviser forsigtighed i trafikken.
- Man må aldrig lade sig påvirke/ophidse af andres fejl eller letsindigheder.
- Man må aldrig føle sig fristet til eller lade sig provokere til at begå uforsvarlige handlinger.
- Man skal altid være forudseende og risikobevidst
Kilde: Færdselsstyrelsen