Der har altid været problemer blandt landets bilister med at kende forskel på vognbaneskift og sammenfletning og hvem som har ansvaret i og for handlingen.
Hovedreglen siger, at man ikke må være til fare eller ulempe for andre trafikanter ved en sådan handling. I visse situationer er det dog tilladt at være til nødvendig ulempe. Ved sammenfletning er det et fælles ansvar for førerne af de to køretøjer at få det til at gå op i en højere enhed, hvor banerne fletter sammen. Det vil sige, at de skal være opmærksomme på hinanden.
Ved vognbaneskift er det helt og aldeles den fører, som vil skifte bane, som har ansvaret for at sikre sig, at der er frit i vognbanen, som han vil skifte til, før han foretager handlingen. I kø-situationer bør den kørende i den bane, som der skiftes til, så vidt muligt hjælpe den anden ind og give plads.
Det ses alt for tit, at der sker misforståelser blandt de kørende i disse situationer. Gang på gang sker der påkørsler, og nogle udnytter bevidst situationerne og maser sig frem mellem vognbanerne i håbet om at komme hurtigere frem. Det resulterer i, at bilisterne glemmer at blinke forinden, som er et lovkrav på motorvejen, samt at tage højde for afstand imellem køretøjer. Det er således et udtryk for trafikal egoisme, når trafikanter på motorvejen eller byveje, med flere vognbaner, kører slalomkørsel for at mase sig frem på andres bekostning.