Det indebar et behov for at afsætte flere midler til forstærkede, landsdækkende kampagner for trafiksikkerhed. De skulle være pågående, målrettede, systematiske og gentages jævnligt.
Færdselssikkerhedskommissionen ønskede også, at der i perioden skulle skabes en folkelig forståelse for det nødvendige i at overholde de gældende fartgrænser. Hvis erfaringerne med forsøget med automatisk trafikkontrol havde effekt på for høj fart, anbefalede kommissionen at indføre det på landsplan.
Kampagneindsatsen for øget brug af sikkerhedsseler skulle også forstærkes. Kampagnerne skulle både indeholde information og politimæssig opfølgning. I denne sammenhæng pegede kommissionen på behovet for en kraftig forhøjelse af det daværende bødeniveau for at køre uden sele.
Det var allerede da lykkedes at skabe en generel holdningsændring til spritkørsel. Det ansås ikke længere for acceptabelt. Denne holdningsændring skulle fastholdes, og samtidig skulle der være en forstærket indsats over for de grupper, der fortsat kører spritkørsel. Det gjaldt bl.a. mænd mellem 18 og 24 år, som er voldsomt overrepræsenteret i ulykkesstatistikken. Handlingsplanen foreslog en undersøgelse af, om en såkaldt klippekortsordning kunne have en effekt på trafiksikkerheden generelt – og særligt på de 18 til 24-åriges ulykkesrisiko.