Mange initiativer for trafiksikkerhed og forebyggelse
Forsikringsselskaberne står bag mange initiativer, som har til hensigt at højne trafiksikkerheden. Flere forsikringsselskaber tilbyder eksempelvis forskellige typer af pay-as-you-drive produkter. Vælger kunden et sådant produkt, vil han eller hun typisk skulle installere en mindre device (dongle) i bilen, som registrerer kørslen i forhold til fart, opbremsninger, kørte kilometer og lignende. Forsikringens pris tager højde for kundens kørsel og påvirker dermed bilisterne til at køre ansvarligt og have fokus på trafiksikkerhed.
I erhvervssammenhæng er et selskab i gang med at teste en såkaldt ”mobil-blocker”, som skal være med til at dæmme op for antallet af trafikuheld forårsaget af mobilbrug under kørslen. En lille sender placeres i bilens forrude og når senderen registrerer at bilen er i bevægelse, vil den blokere for håndholdt brug af telefonen via en app, som brugeren skal installere på sin smartphone.
Og indsatsen er nødvendig. En undersøgelse fra 2018 blandt erhvervschaufførerne viser nemlig at hele 17 pct. af dem læser sms, mail eller indhold på nettet, mens han eller hun kører i trafikken.
Hver sjette erhvervschauffør (17 pct.) svarer, at han eller hun ofte eller engang imellem ser på sin telefon og læser sms, mail eller indhold på internettet, mens de kører i trafikken. Sidste år var der 26 pct. af erhvervschaufførerne, der sagde, at de kigger på mobilen bag rattet. I undersøgelsen siger fire procent af erhvervschaufførerne desuden, at de inden for det sidste år er kørt galt i arbejdstiden, og 20 pct. svarer at de har været lige ved at køre galt
Knap hver femte (19 pct.) svarer, at det er fordi, de ikke kan lade være, mens 22 pct. begrunder det med, at køretøjet er deres kontor. 15 pct. siger, at de tror, at arbejdspladsen forventer, at de er tilgængelige på telefonen, og seks procent begrunder det med, at det er fordi, de keder sig.
På Trafiksikkerhedskonferencerne hos Forsikring & Pension uddeles derfor også fast ”Sikker Trafik Erhverv-prisen”. På konferencen sættes der fast fokus på fokus på den nyeste viden om trafiksikkerhed, og hvad man som virksomhed skal være opmærksom på for chaufførernes sikkerhed og trafiksikkerheden.
Senest blev Arla Foods hædret med ”Sikker Trafik Erhverv-prisen” for selskabets arbejde med at få de ansatte til at køre mere sikkert på vejene. Selskabets cirka 750 chauffører kører omkring 40 mio. kilometer på vejene hvert år. Prisen blev overrakt af daværende Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.
Flere selskaber sætter løbende fokus på trafiksikkerhed og trafikanters færdigheder ved eksempelvis at tilbyde danskerne mulighed for glatbanekurser, cykelkurser for seniorer og gennem arrangementer, som sætter fokus på at lære børn og unge om sikker adfærd i trafikken. Endelig er de fleste forsikringsselskabers forretning indrettet efter et princip, som over årene præmierer bilister uden skader med en lavere pris på bilforsikringen. Kunderne har dermed et incitament til at have fokus på sikker kørsel.
Undersøgelse i 2018 blandt 1.051 erhvervschauffører:
”Hvor ofte gør du følgende, når du kører i arbejdstiden med minimum 40 km/t?” (tal i parentes er fra en lignende undersøgelse fra 2017):
- 11 pct. taler ofte eller engang imellem i håndholdt telefon (2017: 17 pct.).
- 17 pct. ser ofte eller engang imellem på sin telefon – fx læser sms, mail eller er på nettet (2017: 26 pct.).
- Ti pct. skriver ofte eller engang imellem på telefon eller iPad (14 pct.).
- Otte pct. læser ofte eller engang imellem i papirer eller på iPad (2017: 16 pct.).
- 36 pct. taster ofte eller engang imellem på sin GPS (2017: 42 pct.).
Kilde: Undersøgelse blandt 1.051 erhvervschauffører, der kører lastbil (11 pct.), bus (8 pct.), varevogn (29 pct.) eller personbil (53 pct.) i arbejdstiden. Undersøgelsen er gennemført af Userneeds for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension, juli 2018.